top of page
  • Writer's pictureOri Ron Dsgn

הוגה – סוד האושר

Updated: Jan 18, 2022



קורונה. סגר. כולנו בבית.

זה הזמן ללמוד מהדנים – האומה המאושרת בעולם.

כן. הם האומה המאושרת ביותר למרות מזג האויר הסגרירי והעובדה שהם מבלים בבית חלק ניכר מזמנם.

אז מה סוד האושר שלהם? למה תושבי דנמרק מדורגים במקום הראשון במדדי האושר של האו״ם ושל ה־ OECD ?כי הם מצאו דרך לראות בהסתגרות של החורף דבר מעצים ולא מדכא – בזכות ההוּגֶה Hygge שלהם.



בפתיחת הספר "הוגה – סוד האושר של תושבי דנמרק" כתוב :

"המושג ״הוגה״ זכה לפירושים רבים, החל ב״אמנות יצירת האינטימיות״, דרך ״חמימות נפשית״, ״היעדר מטרדים״ ו״הנאה מנוכחותם של דברים מרגיעים״, ועד ״חברתיות חמימה״ ו״שתיית שוקו חם לאור נרות״ – הפירוש החביב עלי ביותר.

הוגה נוגע לאווירה ולחוויה יותר מאשר לדברים מוחשיים. הוא נוגע לשהייה במחיצתם של אנשים אהובים. לתחושת ביתיות וביטחון, לידיעה שאנחנו מוגנים מפני העולם ויכולים להרשות לעצמנו לא לעמוד על המשמר כל הזמן. הוגה זאת האפשרות לנהל שיחה אינסופית על הדברים הקטנים או הגדולים בחיים – או לשתוק בחברת מישהו ולהרגיש בנוח – וגם סתם לשבת לבד וליהנות מספל תה חם."



על פי ההוגה, הבית הוא המקום שאנחנו מבלים בו את רוב שעות היום והמפלט שאנחנו בורחים אליו מכל הצרות שבחוץ. ולכן המפתח המרכזי לאושר הוא להבטיח שהבית שלכם יהיה המפלט שלכם – המקום שאתם הכי רוצים להיות בו.

מה יעשה את הבית להוגלי יותר?

1. הוגקנגרו

הדבר האחד שחייב להיות בכל בית זה הוּגֶקרוֹ, או ״פינת מפלט״ בתרגום חופשי. זה המקום בחדר שבו תאהבו להתכרבל בשמיכה חמה עם ספר טוב וספל תה. בדנמרק למשל: ״חלונות גומחה״ הכוללים אדן ישיבה. אתם יכולים להוסיף לכל חלק אחר של החדר כמה כריות או משהו אחר שנעים לשבת עליו, תאורה רכה, אולי גם שמיכה, ויהיה לכם

2. אח

האח היא ככל הנראה הבסיס האולטימטיבי של ההוגה. מול האח אנחנו יושבים לבדנו, נחים ונהנים מתחושה מרבית של נַחמוּמיוּת; ומול האח אנחנו מבלים עם האנשים האהובים עלינו ומעצימים את התחושה שטוב להיות יחד.

3. נרות. אין נרות, אין הוגהֱ

שום מתכון להוגה לא יהיה שלם בלי נרות. (המילה הדנית למשבית שמחות היא לוססלונה: זה שכיבה את הנרות. הדרך המהירה יותר ליצור הוגה היא להדליק נרות. דרך בטוחה להשיג חמימות רגשית.

4. דברים עשויים מעץ

יש משהו מיוחד בדברים מעץ. הריח של בולי העץ הבוערים באח, או אפילו של גפרור ניצת; החלקוּת של שולחן כתיבה מעץ; החריקה החרישית של לוחות רצפת העץ כשאנו דורכים עליהם בדרכנו אל כיסא העץ שניצב ליד החלון. הביקוש לצעצועי ילדים מעץ גדל שוב באחרונה, אחרי שנים של צעצועי פלסטיק. דוגמה מצוינת לצעצועים כאלה היא קוף העץ של המעצבת קיי בּוֹיסֶן. העץ נותן לנו הרגשה של קִרבה לטבע. הוא פשוט וטבעי, בדיוק כמו מושג ההוגה.

5. טבע, חפצים מעץ

דנים מרגישים צורך להכניס את כל היער הביתה. כל פיסת טבע שתמצאו תקבל ״אישור הוגה״. עלים, אגוזים, זרדים, עורות בעלי חיים. ריפוד הספסלים, הכיסאות ואדני החלונות בעור כבש יוסיף להם עוד שכבה של הוגה. אפשר גם להחליף את עור הכבש בעור אייל, ולפרוש על הרצפה עור פרה.



6. ספרים

מי לא אוהב מדף עמוס ספרים עבי כרס? הפסקה מטרדות היום עם ספר טוב ביד היא אבן הפינה של רעיון ההוגה. כל הספרים הם הוגליים וקריאת ספר בהוגקרו היא לגמרי הוגלית.

7. קרמיקה ופורצלן

קומקום נאה, אגרטל על שולחן האוכל, המאג המועדף שאתם תמיד רוצים לשתות ממנו – כל הדברים האלה הם הוגליים. שני מפעלי הפורצלן הדניים הידועים ביותר הם קֵהלֶר –KAHLER ו-הרויאל קופנהגן – ROYAL COPENHAGEN עם דגמי הבּלוּ פלוּטֶד מגה (Blue Fluted Mega), המצוירים ביד גם כיום. וכאן תמצאו את החברות הדניות הטובות ביותר לקרמיקה.

8. תנו לאצבעות ללכת במקומכם

עיצוב הוגלי לא מתייחס רק למראה של דברים, אלא גם לתחושה שהם נותנים. הקדישו מחשבה לתחושה שלכם בזמן הנגיעה בעצמים השונים והוסיפו מגוון רחב של מרקמים לבתיכם. (אם תעבירו את האצבעות שלכם על המשטח העליון של שולחן עץ, על ספל קרמיקה חם או על עור אייל, תחושו תחושה שונה לחלוטין מזו שתחושו אם תגעו במשהו עשוי מתכת, זכוכית או פלסטיק.)

9. פריטי אספנות

הדנים מייחסים חשיבות רבה לפריטי אספנות, ואפשר למצוא כמעט כל דבר בחנויות וינטג‘ וחנויות לממכר עתיקות. פריטים עתיקים נחשבים רהיטים הוגליים אמיתיים. והעובדה שלכל אחד מהם יש עבר עושה אותם אפילו יותר מעניינים והוגליים מהרגיל.

רבים מהפריטים הללו מפעילים את הנרטיבים והנוסטלגיה. חפצים הם יותר מסך כל תכונותיהם המוחשיות, יש להם גם ערך רגשי

10. שמיכות וכריות

שמיכות וכריות הן פריטים הכרחיים בכל משק בית שרוצה להיות הוגה, במיוחד בחודשי החורף הקרים. התכרבלות בשמיכה חמה היא הוגלית מאוד. גם כריות גדולות וקטנות הן פריט הוגה הכרחי. מה יכול להיות נעים יותר מלהניח את הראש על כרית רכה בזמן שקוראים ספר טוב

ההוגה נותן למבוגר האחראי, ההישגי והלחוץ של ימינו אפשרות לקחת פסק זמן. להירגע, ולו רק לזמן קצר. הוא נותן לנו אפשרות לחוות את האושר גם בהנאות הפשוטות של החיים ולדעת שהכול יהיה בסדר.




לסיכום: בימים מאתגרים כמו היום הכינו לכם ערכה הוגלית:

נרות | שוקולד | תה בטעם האהוב עליכם או שוקו חם | ספר טוב | שמיכה וכריות | מוזיקה טובה

אוירה – אורות מעומעמים – אור

נרות ומנורות חשובים במיוחד. הם מעצבים את האווירה. ככל שהקלווין נמוך יותר- כך המנורה היא יותר הוגה. פלאש לדוגמא הוא – 5500 קלווין, ואילו נרות – 1800.

נוכחות – להיות כאן ועכשיו. בלי הסחות דעת. נכון שקשה לנו להתנתק מהודעות שרצות לנו עכשיו בווטסאפ – אבל נסו להניח את הסלולרי בצד מידי פעם (אותי זה הדבר שהכי מאתגר)

תענוג – כל מה שטעים! – קפה, שוקולד, עוגות, דייניש…

שיווין = אנחנו מעל ה"אני", חשוב להתחלק במטלות

הרמוניה – לא צריך להתפאר בהישגים. אנחנו לא בתחרות

נוחות – להרגיש בנוח, להירגע



הפוגה – בלי דרמות, בלי לדבר על פוליטיקה עכשיו. גם את הקורונה אפשר לשים בצד. לא חייבים להתעדכן כל רגע…

יחד – ליצור יחסים וסיפורים משותפים

מחסה – זה השבט שלכם. זה המקום של שלווה ובטחון

פנקו את עצמכם

וזה הזמן לעבוד גם על בית הוגלי: יש לכם זמן עכשיו לשפץ רהיט ישן, לרפד כיסא מחדש, לעבוד במרפסת או בגינה .

אנחנו בבית – וההוגה אומר לחיות את הרגע. זה הרגע שאנחנו עם האנשים האהובים והקרובים אלינו ביותר. שחקו משחקי קופסא ואיספו זכרונות חדשים עם בני המשפחה. התחילו מסורת משפחתית חדשה – כל מה שיעזור לכך שתרגישו קרובים ומאוחדים..

ובסוף – הכרת תודה – ליהנות ממה שיש.

ביהדות אנחנו מתחילים כל יום בתודה – "מודה אני" – וגם בהוגה להכרת תודה יש ערך עצום . מחקרים הראו שאנשים שמודים יותר הם לא רק מאושרים יותר, אלא גם סלחניים, נכונים לעזור ופחות חומריים. תודה על הדברים הקטנים והגדולים בחיינו – על השמש שמחייכת אלינו גם מבעד לעניים, על האביב שמתחיל, על הזמן השקט הזה עם המשפחה שלנו, על האוכל שעל שולחננו. תודה

1 view0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page